In de media verschijnen met regelmaat berichten over de diefstalcijfers van auto’s in Nederland. Helaas staan de Toyota RAV4 en Toyota C-HR hoog op deze lijst. In 2023 stijgen de diefstalcijfers met name van de laatste generatie Toyota RAV4 en Toyota C-HR. We begrijpen dat diefstal enorm vervelend is voor onze klanten en snappen dat dit een grote impact kan hebben.
Waarom worden juist de Toyota RAV4 en Toyota C-HR gestolen?
Met de populariteit van een auto stijgt helaas ook de populariteit bij criminelen. Als de vraag naar een auto groot is, dan stijgen vaak ook de diefstalcijfers. Wereldwijd was de Toyota RAV4 in 2022 de bestverkochte personenauto. Met meer dan 1.000.000 verkochte exemplaren is de wereldwijde vraag naar dit model dan ook enorm hoog. De huidige Toyota C-HR is sinds de introductie in 2016 ook een zeer succesvol model van Toyota, met name in Europa.
Oplossingen tegen digitale diefstalmethodes zijn in veel gevallen een kat-en-muisspel tussen de autofabrikant en criminelen. Als er een nieuwe diefstalmethode bekend wordt, wordt deze gemeld bij de fabriek. Helaas is het vaak pas mogelijk om bij een modeljaarwisseling of een nieuw model een verbeterde beveiliging toe te passen. Het vraagt in de meeste gevallen een grote aanpassing aan het elektronisch platform of om de toepassing van een alarmsysteem dat in de fabriek wordt ingebouwd.
Weet Toyota hoe de auto’s gestolen worden?
Toyota heeft regelmatig overleg met verschillende instanties, waaronder de Politie, om inzicht te krijgen in de diefstalmethodes. Hieruit blijkt dat er twee methodes zijn waarop auto’s met name worden gestolen.
De methode die op dit moment het meest gebruikt lijkt te worden is door met een speciaal apparaat in te breken op een CAN-aansluiting van de auto, dit is het netwerk van de auto. Als het apparaat verbinding heeft, stuurt het duizenden signalen naar de auto en doet het apparaat alsof het de sleutel is. De auto zal hetzelfde reageren als op een sleutel – de auto weet niet beter – en zal openen en starten.
Een andere methode is de Relay Attack. Hiervoor moet de auto beschikken over Smart Entry en een Smart Key. Bij normaal gebruik detecteert de auto dan dat de sleutel in de buurt is en dan kunnen de deuren worden geopend. Als de sleutel ín de auto wordt gedetecteerd, kan er ook gestart worden.
Ook voor deze methode hebben dieven een speciaal apparaat nodig, maar dit keer om het signaal van de sleutel op te vangen. Dit signaal wordt versterkt en doorgezonden naar een tweede dief die bij de auto staat met een apparaat dat het signaal weer uitzendt. De auto reageert zoals op de echte sleutel en zal ontgrendelen. De auto kan ook gestart worden als de criminelen zijn ingestapt.
Wat doet Toyota aan dit probleem?
Beide diefstalmethodes zijn onderzocht. Voor de Relay Attack is Toyota vanaf medio 2020 voertuigen uit gaan rusten met een automatische slaapfunctie op de autosleutels: de Motion Key. Dit houdt in dat als de Smart Key niet in beweging is, deze na 3 minuten geen signaal uitzendt. Dit maakt de Relay Attack veel moeilijker, aangezien dit meestal gebeurt wanneer de sleutel ergens ligt.
Tegen inbreken op de CAN-aansluiting van de auto past de fabriek vanaf modeljaar 2023 van de RAV4 en vanaf modeljaar 2024 van de Toyota C-HR een extra diefstalbemoeilijkende beveiliging toe. De precieze details hiervan worden niet bekendgemaakt, om dieven niet onnodig wijzer te maken.
Wat kan ik er zelf aan doen?
Geen enkele autofabrikant is in staat om een volledig diefstalvrije auto te bouwen. Toch zijn er manieren om diefstal moeilijker te maken.
Consumentenorganisatie ANWB geeft de volgende tips:
- De belangrijkste regel van allemaal: laat de contactsleutel nooit in de auto achter. Ook niet wanneer je ‘even’ uitstapt, om welke reden dan ook. Een (gelegenheids)dief is er sneller met je auto vandoor dan je voor mogelijk houdt.
- Sluit altijd je auto af.
- Bewaar autosleutels uit het zicht. Zeker moderne smart keys of keyless entry sleutels moeten zo ver mogelijk van de auto worden bewaard, liefst in een RFID-sleutelhoes of metalen blik. Zo wordt de radiografische straling onderbroken.
- Moet je je auto parkeren op een voor jou onbekende plek? Zoek dan bij voorkeur naar een parkeerplek in een drukke, bebouwde omgeving, voorzien van goede verlichting. Op goed verlichte plekken lopen ’s avonds vaker mensen rond en worden eventuele verdachte situaties eerder ontdekt.
- Ben je niet zeker over de te kiezen parkeerplek, wijk dan uit naar een parkeergarage met cameratoezicht. Het is geen garantie tegen diefstal, maar dieven houden nu eenmaal niet van camera’s en licht.
- Laat de kentekenplaat in alle ruiten graveren. Dit maakt rijden met een valse kentekenplaat moeilijker en vooral kostbaar, omdat dan alle ruiten moeten worden vervangen. Dit maakt een auto een stuk minder interessant voor doorverkoop en dus voor autodiefstal.
- Maak gebruik van extra beveiliging, zoals een stuurslot of een slot voor op de handrem of het gaspedaal.
- Laat een antidiefstalalarm installeren. Deze zijn in de meest uiteenlopende prijsklassen beschikbaar.
Parkeer je op eigen terrein of in eigen garage? Kies dan voor een lamp met bewegingsmelder of – nog beter – voor een camera met bewegingsmelder.
Wat biedt Toyota aan om diefstal moeilijker te maken?
Toyota biedt per model verschillende mogelijkheden om de auto extra te beveiligen. Dit is per model te vinden in de prijslijst.
Voor de Toyota C-HR en Toyota RAV4 zijn dit de belangrijkste extra beveiligingsopties:
- Alarm (klasse 3)
De beste bescherming tegen de huidige vorm van diefstal lijkt een SCM goedgekeurd alarm. Met een klasse 3 alarmsysteem is de auto voorzien van perimetrische beveiliging (deuren), interieurbeveiliging, noodstroomsirene, dubbele startonderbreker en een hellingshoekdetector. - Mechanische beveiliging
Naast elektronische alarmsystemen voert Toyota Nederland ook BearLock-sloten. BearLock® staat voor mechanisch beveiligingssysteem voor auto's (ofwel volledig geïntegreerde autosloten als diefstalpreventie). Het door BearLock ontwikkelde en geproduceerde versnellingsbakslot is een revolutionaire en uiterst effectieve methode om autodiefstal te bemoeilijken. Dit systeem werkt met het gepatenteerde en geregistreerde systeem NRK® (Non-Removeable-Key ®). Dit houdt in dat de sleutel uitsluitend verwijderd kan worden in vergrendelde toestand. - Keyless Protector
De Keyless Protector is leverbaar voor auto’s zonder een Motion Key. De Keyless Protector zorgt ervoor als de sleutel 3 minuten stilligt, de sleutel in een slaapstand overgaat en geen signaal meer uitzendt. De sleutel is te activeren door ermee te bewegen. De Keyless Protector kan worden gecombineerd met alarmsystemen. - Terugvindsysteem
Met een terugvindsysteem is de auto op afstand te volgen. Indien de auto gestolen is, kan er 24/7 contact opgenomen worden met de alarmcentrale die direct een opsporingsprocedure in gang zet. - Toyota MyT app
Vrijwel alle nieuwe Toyota’s beschikken over connectiviteit via de MyT-app. Deze app is beschikbaar voor Apple- en Android-apparaten. Door een MyT account aan te maken, de auto te koppelen en de Connected Services te activeren is te zien waar de auto staat geparkeerd. Constateer je dat jouw auto is gestolen? Check dan direct de MyT app voor de laatst geregistreerde locatie. Geef deze direct door aan de Politie. Daarmee vergroot je de kans dat jouw auto wordt teruggevonden.
De prijzen van de mogelijkheden staan per model in de prijslijst. De officiële Toyota-dealer kan hier ook in adviseren.
Heeft u vragen over het onderwerp of wilt u meer informatie over de mogelijkheden die Toyota aanbiedt om diefstal te bemoeilijken? We helpen u graag! U kunt ons op werkdagen tussen 09.00u en 17.00u bereiken via het gratis telefoonnummer 0800-0369.